יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

"קצב לצו קו לקו"

השעה היא שעה קשה. אנחנו נמשיך להיות גאים באבא שלנו, נשיאה השמיני של מדינת ישראל. וכל האומה הישראלית לאורך דורותיה תמשיך ותדע שהמשפט הזה הוא לא משפט על פי שניים עדים. זה לא שייך למוסר הישראלי ששופטים על פי התחושות שלהם מכריעים הכרעה, ואנחנו נמשיך ונלך בקומה זקופה, וכל האומה לכל אורך דורותיה, תדע בעזרת השם שאבא – נשיאה השמיני של מדינת ישראל – הוא חף מפשע. אנחנו נלך בקומה זקופה ובגאווה גדולה בעזרת השם.
‏                  ---בועז קצב, הבן של, דקות ספורות אחרי הכרעת הדין במשפט של נשיאנו השמיני

בועז צוטט רבות בכלי התקשורת, אבל הגיוני מאוד שאם לא הקשבתם באחת מהפעמים שבהם השמיעו את ההקלטה המדוייקת, אתם שמעתם גירסה מקוצצת של הדברים. העורכים בתקשורת בטח חשבו שבועז מבולבל והמעמד מרגש אותו כך שהוא אומר דברים לא מובנים. אבל זה רק בגלל שבועז דיבר בקוד פנימי. מה שהוא אמר הם דברים שרק תלמידי "הקו" מסוגלים להבין.

זו אחת מהפעמים הנדירות שיוצא לשמוע בתקשורת את ז'רגון תלמידי הקו. בדרך כלל הם משתדלים להתנזר מהתקשורת. אקדים ואומר, שהלעג שיישמע בדבריי שלהלן, אינו מופנה כלפי בועז קצב האיש, אלא כלפי החינוך הקוויסיטי שעיצב אותו. להלן ניתוח של דברי בועז קצב:

  • "השעה היא שעה קשה" – יש כאן פגיעה קשה בסמל של מלכות ישראל, יסוד כסא ה' בעולם.
  • "אבא, נשיאה השמיני של מדינת ישראל" 2x – אבא שלנו הוא לא רק אדם פרטי, הוא חלק מתהליך הגאולה של עם ישראל.
  • "האומה הישראלית" – ככה אומרים בהר המור "עם ישראל". זה ביטוי שנושא מטען שלם של רעיונות שהרב קוק, הרב צבי יהודה והרב טאו העמיסו עליו.
  • "ל(כל) אורך דורותיה" 2x – משפט קצב הוא אירוע היסטורי בעל משמעות של דורות, בערך ברמה של סיפורי התנ"ך.
  • "תמשיך ותדע" – אסור להתנגד לשום דבר, צריך רק לחזק את הטוב הקיים. למעשה אנחנו לא נשים לב שדברים רעים קיימים בעם ישראל, הכל תמיד רק טוב. ניתן להתעלם מחלקים נרחבים מעם ישראל שהולכים בדרכים אחרות מאיתנו.
  • "המשפט הזה הוא לא משפט על פי שנים עדים" – זה כבר ברור שהוא קוד, לכן השמיטו אותו בתקשורת. כולנו מבינים מה הכוונה.
  • "זה לא שייך למוסר הישראלי" – אני לא אגיד שזה דבר רע, רק שהוא "לא שייך למוסר הישראלי". כלומר, כל האנשים האמונים על המוסר הישראלי בוודאי נדחים בשאט נפש מהדבר הזה, והוא לא נוגע אליהם בכלל. לא צריך להסביר בכלל מה רע בזה.
  • "המוסר הישראלי" (1) – אני מנותק לגמרי מהחברה הישראלית שכשאומרת "ישראלי" מתכוונת לאזרח מדינת ישראל, כי כשאני אומר "ישראלי" אני מתכוון "יהודי" בגלל שזה המונח שהרב קוק היה משתמש בו.
  • "המוסר הישראלי" (2) – תפיסה קוקיסטית, שההלכה מבטאת את המוסר, ולא סתם את המוסר אלא את המוסר של "האומה" (ע"ע).
  • "שופטים על פי התחושות שלהם מכריעים הכרעה" – התפלקו לו כמה מילים בעברית מודרנית. הרב טאו כנראה עוד לא דיבר על הנושא.
  • "נמשיך ונלך" – כולנו, כל עם ישראל, נמשיך בדרך ההיסטורית הארוכה המלאה עליות ומורדות.
  • "בקומה זקופה" 2x – ראו את מכתבו של הרב טאו לנתניהו מלפני שנה: "העם בחר בך באמון ובתקווה לעמידה זקופה ואיתנה". אי כניעתו של קצב היא חלק מהעמידה האיתנה של עם  ישראל מול הגויים, ואפשרות הכניעה מושווית לוויתורים ולהתרפסות מדינית.
  • "כל האומה תדע בעזרת השם שאבא – נשיאה השמיני של מדינת ישראל – הוא חף מפשע" – התנבאות משיחית: יבוא יום וכולם יכירו וידעו את האמת הגדולה ש"אבא מלך ישראל חי וקיים".
  • "גאווה גדולה" – ראו את מכתב הרב טאו לקצב: "עמידתך האיתנה על האמת בלי תֵת מקום לתעשיית המרמה של ליצני המדיא מעוררת כבוד והערצה... כניעה כזו נותנת שלטון ללא מיצרים לליצנות ולטרור התקשורתי המסכנים את קיומנו".

תגובה 1:

  1. מ. נבוכים היקר

    תודה רבה על ההסבר מאיר העיניים.
    אני, כמובן, לא ידעתי על כל זה דבר וחצי דבר.
    העניין שלי בדברים של בועז קצב נבע בעיקר מתוך הסלידה העמוקה שאני רוחש לכל אלה ששמים את מבטחם בשם, תוך כדי שהם שמים פס על כל מה שיוצא מפיו של בן אנוש.
    בועז קצב, מלבד היותו בן פגוע לאב שהורדע בדין, הוא גם, שלא בטובתו, נושא הדגל התורן של התפיסה הדתית הנלוזה הזו.

    השבמחק