יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

על לסביות ומדיניות הלכתית

אוקיי, הבטחתי פוסט אמיתי, אז הנה.

אמרתי לכם שחיפשתי באינטרנט אתר שעוסק בנושאים שמציקים לי? אז אני אגיד לכם מה הדבר העיקרי שמצאתי כשחיפשתי ברשת אנשים שמחפשים את עצמם מבחינה דתית בעולם המודרני. מצאתי אתרים של לסביות דתיות.

בכוונה אני בוחר לכתוב על לסביות ולא על הומואים גברים, לא בגלל שהומואים דתיים זה כבר נדוש, אלא בגלל שלגבי לסביות הנקודה שאני רוצה לומר היא יותר חד-משמעית: אין כאן עניין של יהדות מול הומניות, אלא זו כמעט אך ורק שאלה של ליברליות לעומת שמרנות.

אני יודע שיש סיבות רבות שניתן להציג להתנגדות הלכתית לזוגיות לסבית: יש מקורות הלכתיים שאוסרים, זה פותח פתח להתרת משכב זכור, יש כאן ביטול של מצוות "לשבת יצרה", ועוד. מצד שני, כל בר דעת לא יוכל להתעלם מסיבה טובה מאוד לתמוך בזוגיות לסבית: זו הדרך היחידה לפתור את המצוקה של נשים לסביות. ברור לי שיש הרבה אנשים שחושבים שיש כאן שאלה פשוטה של מחוייבות להלכה, שאוסרת זוגיות לסבית למרות המצוקה שהלסביות נתונים בה. כך גם רבנים רבים מציגים את זה.

אבל הבלוג הזה נכתב לאנשים שמבינים כמוני, שבעולם ההלכה העקרוני, השיקולים ההלכתיים כנגד זוגיות לסבית לא היו עומדים בכלל. ברור לי שכל תלמיד חכם שמבין בפסיקה מעבר לציטוט מקורות בעלמא, יודע שאם היו רוצים להתיר זוגיות לסבית – היה אפשר.

אז מדוע כולם אוסרים? כיצד זה כולנו מבינים שאין מצב בעולם שבתקופה הקרובה יהיה פוסק מרכזי שיתיר?

התשובה שלי היא באופן חד משמעי: עיקר ההתנגדות נובעת משמרנות. שמרנות היא אידיאולוגיה שמתנגדת לשינויים, ופוחדת מחידושים. השמרנות חושדת בכל ערעור של הסדר החברתי הקיים שהוא יביא יותר צרות מאשר רווחים. השמרנות לא מסכימה לקבל זוגיות מסוג חדש ולא מוכר.

השמרנות הזו לא נמצאת דווקא בעולם הדתי. גם חילוניים רבים הם שמרנים, בדברים רבים כולל ביחס לזוגיות חד-מינית. אבל בעולם הדתי השמרנות מופיעה בצורה תקיפה יותר, בגלל סיבות רבות שאולי אני אכתוב עליהם בפוסט אחר...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה